< mail11 | Begin | mail13 >

16-03-2000, donderdag.

Om 07.30 uur zaten we al klaar voor de taxibus die pas om 8 uur kwam om ons naar Koh Samet te brengen. Na 5 kwartier in de bus en 1 uur in de boot verwachtingsvol aangekomen.

Inderdaad, de zee is helder en het strand bijna wit, maar nauwelijks palmbomen aan onze kant van het eiland, wel veel groen. Helaas staan hier toch weer rijen strandstoelen en de bungalows zijn minder primitief als we dachten. Een groot, goed 2-persoonsbed, toilet en koude douche en een soort van airco. Ons huisje staat 2 m van het zwembad en 20 m van het strand. Het is hier vrij rustig, het eilandje is maar 6,5 km lang en 3 km breed.

In de ochtend en de namiddag is het heerlijk luieren op het strand, er is altijd wel wat te zien. Als er weer een boot van het vaste land komt moeten de mensen 50 m van de kust overstappen op een vlot/ponton omdat er geen haventje is en een boot hier niet tot het strand kan komen. Zo arriveren ook de kleine handelaartjes met fruit. Heerlijk rijpe mango wordt ter plekke voor je geschild en gesneden. Zo smaakvol hebben we ze nog nooit geproefd!

We wilden een stukje rond het eiland wandelen en liepen op de rotsen langs de zee. We zagen al direkt een grote slang weg kronkelen van 1,5 m. We zijn niet zo bang uitgevallen maar snappen nu wel dat de meeste mensen gewoon op het strand blijven.

't Is hier erg warm en vanmiddag zomaar 2 uur geslapen in onze koele kamer. Komt misschien omdat we allebei aardig verkouden zijn van al dat airco-gedoe.

's Avonds heerlijk gegeten. De strandstoelen zijn weggehaald en de ruimte omgetoverd tot heuse strandrestaurants. Je wandelt eerst langs de eethuisjes die hun verse visspecialiteiten aantrekkelijk uitgestald hebben. Dan kies je iets en wordt het ter plekke bereid. Ruime keuze uit de zee is voorradig zoals tonijn, makreel, inktvis, snapper, crab, grote garnalen en kreeft, maar ook sjasliks, kip en gepofte aardappelen, rauwkost en mas. 't Was erg lekker en reuze sfeervol, lekker wijntje, gezellige drukte, rustige muziek, heerlijke temperatuur en na afloop wandelen langs de zee!