< HomePage | Begin | Mail02 >

27-02-2000, Zondag

's Ochtends 07.50 uur mooi op tijd vertrokken, met de auto, om ons om 09.00 uur bij de Lufthansabalie op Schiphol te melden. Wat mezelf ook steeds weer verbaasd is die nervositeit bij het inpakken, op het depressieve af, eigenlijk wil ik gevoelsmatig niet meer weg. Hoewel ik jullie wel vaker een paar weken niet zie, maakt het toch wel uit dat mijn kinderen en ouders niet meer binnen 'handbereik' zijn. Maar aan de andere kant is het ook zo weer over, als ik maar eenmaal dat punt van no-return heb bereikt, b.v. voorbij de douane of met de caravan eenmaal in Brabant ben.

De vlucht is na een overstap in Frankfurt op Thai Airways (2 uur wachten) goed verlopen op 2 intensief gebruikte kotszakken na. De laatste 5 min. kon ik het echt niet meer inhouden, door vermoeidheid en turbulentie. Je voelt je flink opgelaten hoor, 't lijkt wel of iedereen stil valt en probeer dan maar eens onhoorbaar je maag om te keren!

Het tijdsverschil is 6 uur later, dus maandagochtend 28-02-2000 vroeg in het hotel White Palace in BANGKOK aangekomen. We hebben kennis gemaakt met onze reisleider Rob en de Thaise Gids Don (engels sprekend). In het vliegtuig niet geslapen, dus wel even kiezen op elkaar om wakker te blijven, dat is nl. de beste remedie tegen jet-lag.

Na een Chinees-Thaise lunch de TEKKEL AIR bus in voor de eerste excursie, een rondvaart door de Klongs, de waterwijk Thonburi van Bangkok. We varen met een overkapte longtail boot(deze heten zo omdat de schroef verbonden is aan een heel lange as),de boot is alleen voor ons gezelschap afgehuurd. Onze matroos was een vrouw van ong. 50 en hielp ons steeds met in en uitstappen. Ze had het speciaal op Frans voorzien, was zeer verwonderd over de haren op zijn armen en benen. In het voorbijgaan plukte ze aan zijn armen en soms aan zijn benen en deed ook een onverwachtse aanval naar zijn, iets te dikke, buik om daar eens in te knijpen. Het mooiste was dat Frans er ook niet goed raad mee wist en maar wat schaapachtig meelachte. Helaas voor hem was het zo komisch dat wij wel gelachen hebben.

Je ziet veel armoe in onze ogen, maar door de mensen hier wordt dat niet zo ervaren lijkt wel, ze zijn vrolijker en vriendelijker als bij ons. De meeste huizen staan op palen maar er staan ook erg mooie huizen in deze wijk en overal tempels (ook mini-tempels in de priv-tuinen).

En tempel hebben we al bezocht, de WAT ARUN, de Tempel van de Dageraad. De lichte tempel en bijgebouwen zijn ingelegd met met mozaeken van Chinees porselein.

Bangkok zelf is een hectische stad, maar eigenlijk valt het ons mee, dat drukke verkeer vinden we wel leuk. De auto's zien er in het algemeen prima uit, 3 miljoen exemplaren op een bevolkingsaantal van 11 miljoen in 1 stad. Logisch toch dat het af en toe wat gedrang geeft! De smog valt ook wel mee, de zon komt er nog aardig door. Het is overdag zo'n 34 graden, maar het is goed uit te houden als je wat schaduw opzoekt.

In de buurt van het hotel zijn heel veel winkeltjes, lijkt me allemaal heel goedkoop, maar erg rommelig. Het diner is vanavond om 18.00 uur gepland en daarna maar wat vroeger naar bed om wat slaap in te halen, we willen hier niet ziek worden.