< Vietnam Mail 16 | Begin | Vietnam Mail 18 >

24-02-2005 Donderdag.

Vanochtend om 09.00 vertrokken naar HANOI. Koffie gedronken bij een pottenbakkerij en daar wat rondgesnuffeld.

Om 12.30 uur bij hotel in HANOI aangekomen. Bijna gelijk weer de stad ingewandeld om te lunchen. Het is hier weer 24 graden. We zitten in het oude gezellige centrum van de stad, nauwe straten vol brommers, winkeltjes, eetgelegenheden en eetstalletjes want men eet hier net als in Thailand heel veel op straat. Vietnamezen zie je op elk moment en overal eten. Wij doen daar dapper aan mee en gaan er 3x per dag lekker voor zitten. Zal wel tegenvallen als we straks thuis zijn en alles weer zelf moeten doen.

Vanavond de koffers herpakt, we gaan morgen voor 4 dagen de bergen in naar wat primitievere omstandigheden. We kunnen 1 grote koffer in het hotel achterlaten omdat we in Hanoi terugkomen om de laatste dagen door te brengen.

25-02-2005 Vrijdag.

Van 05.30 tot 17.30 heel de dag bussen. We reden 340 km noordwest naar de bergen, het grensgebied met China. Het was zeker geen vervelende zit want er was veel te zien onderweg.

De rijstvelden op het vlakke land zag je verderop in terrasvelden veranderen met mooie doorkijkjes. De betonnen en kleurige huizen veranderden weer in houten en lemen huizen met daken van gedroogde palmbladeren. Ook de paalwoningen werden steeds talrijker.
Ossenwagen

Kleurrijke Bergvolkeren.

We gaan hierheen omdat er nog veel minderheidsgroeperingen BERGVOLKEREN wonen, die erg hechten aan hun oude tradities en kleding. Je ziet de diverse drachten langzaam in het straatbeeld verschijnen. We maken diverse stops voor een foto. Ook bij een HMONG dorp waar de bus niet in mag of kan, maar dat is geen punt, als de bus stopt komen de kleine kinderen in grote getale op de bus af rennen. Kleurrijke kinderen, met vieze gezichtjes, poseren ingetogen voor onze camera's. Verwachtingsvol, ze zijn blij met een snoepje of een koekje. Moeders en oma's kijken toe en reageren gretig op de foto's die René ze geeft van een vorige passage

Uitgelopen dorpsbevolking

We hebben geluk met het weer, er was kou voorspeld maar het wordt zonnig met een temperatuur tussen de 20-24 graden. We maken leuke stops voor koffie en lunch, bijna altijd bij heel lokale tentjes waar geen andere bussen komen, dit komt omdat René een unieke reisleider is die Viëtnamees spreekt.

Het laatste stukje is een spannende pas, 950 m hoog, smal, hobbelig, met steile afgronden en een omgevallen vrachtwagen met een lading glas waar we maar net langs konden. Het hotel in BAC HA is wat eenvoudiger, maar dat zal wat ons betreft de pret niet drukken!

26-02-2005 Zaterdag.

Al weer een heel bijzondere dag. Met de bus over een pas 20 km de bergen in gereden naar een wel heel bijzondere inlandse markt bij Can Cau. Zoveel kleurige mensen hebben wij nog nooit bij elkaar gezien. De groep heet FLOWER-HMONG, zogenoemd naar hun prachtig geborduurde kleurige kleding.

Flower-Hmong

Vrouwen en meisjes komen extra mooi uitgedost omdat de markt als ontmoetingsplaats gebruikt wordt voor jongens en meisjes, een soort HUWELIJKSMARKT. Ze wonen afgelegen en moeten soms 3 uur lopen. Dit is een van de weinige manieren om het andere geslacht te ontmoeten. Mannen dragen eenvoudige zwarte kieltjes of gewone kleding en houden zich hoofdzakelijk bezig met eten en drinken.

We waren de enige toeristenbus en konden rustig overal tussendoor lopen en foto's maken. Dat hebben we dan ook gretig gedaan!

Meer foto's markt Can Cau

Om 13.30 zijn we vanuit BAC HA een trekking gaan doen in de bergen. Een wandeling van 10 km door de prachtige natuur. Veel terrasvormige landbouw. We lopen langs de huizen van de FLOWER-HMONG. Ook in hun dagelijkse werkzaamheden en werkend op het land dragen de vrouwen hun klederdracht. Overal worden we door de kinderen vrolijk begroet, de hello's klinken je al van verre tegemoet. Ze blijven vrolijk als ze niets krijgen, maar met ballonnetjes en knotsen is het extra feest. Ook vandaag is het weer een zonnige dag met 25 graden.