< Vietnam Mail 02 | Begin | Vietnam Mail 04 >

07-02-2005 Maandag.

Vanochtend met de bus naar het SUOI TIEN Themepark gereden. We zagen opvallend grote Chinese bouwsels met draken, grote boeddha's, watervallen en grotten die alleen met foto's uit te leggen zijn. Er binnenin waren theaters, spookhuis, zee-aquarium e.d.

Thema/Pretpark nabij Saigon

De temperatuur was weer zo'n 30 a 32 graden. Gelukkig was er veel schaduw en overal bankjes om even uit te blazen. Om 15.30 uur weer in het hotel om daarna nog even met de cyclo naar de grote markthal te gaan en op een terrasje te praten met een Nederlands echtpaar van een ander reisgezelschap. Samen eerst naar internet café en daarna pas gegeten (21.30).

08-02-2005 Dinsdag.

De groene Mekong Delta.

Om 07.30 met de bus voor een dagexcursie ten zuiden van Saigon gereden naar de MEKONG DELTA. Dit is ongeveer 70 km waar je hier zo'n 1 1/2 uur over rijd. De bus mag maar 50 km per uur vanwege de grote drukte op de wegen en de talloze dorpjes die je passeert.

Halverwege nog een busstop bij een kleine rijstwijn-stokerij. Zeer simpel allemaal, een stuk of 5 ketels en daarnaast de varkens. Deze worden nl. gevoerd met het rijstafval. Dat werd weer proeven natuurlijk en het smaakte best lekker. Een beetje schnaps-achtig, minstens 40 % alcohol. Toen we 's avonds het gekochte flesje openmaakten was de smaak al gereduceerd tot een goedkope kwaliteit dieselolie. Maar jullie weten hoe Frans is: met een beetje Cola gaat het nog wel!

Mekong Delta

Bij de rivier de MEKONG aangekomen zijn we eerst in een grote boot gestapt om over te varen naar een paar eilandjes in de DELTA.

Daarna in bootjes van 4 personen gestapt om langs een smal riviertje, omzoomd door dichte palmbomen en ander prachtig groen, aan te komen bij een fruitplantage. Wij kregen thee gepresenteerd met allerhande apart vers fruit. Er werd voor ons muziek gemaakt en traditionele liedjes gezongen door de familie van de eigenaar.

Zelfde weg weer terug gevaren en over gestapt in een iets grotere boot voor 7 personen naar een volgend eilandje om een bedrijfje te bezoeken waar cocos-snoepjes werden gemaakt. Ook op een eenvoudige manier. Deze waren bij thuiskomst gelukkig nog wel erg lekker.

De volgende stop was bij een klein huisje in de wildernis waar een eenvoudige lunch werd geserveerd. Na het eten zijn we weer terug gevaren en de grote rivier overgestoken naar de bus om onze reis te vervolgen.

We gaan naar de VINH TRANG PAGODE. Dit is de oudste Pagode in de Delta en is sinds kort gerestaureerd. Het is een prachtig licht gepleisterd gebouw met een schitterende toegangspoort, bekleed met kleine stukjes porselein. Dit was ook mozaïek, maar weer heel anders dan de Gaudi's die we in september in Barcelona zagen.

Vinh Trang Pagode // Toegangspoort

Terug in de stad was het een bijna nog grotere heksenketel. Mensen waren op pad voor hun laatste inkopen. Het is vandaag Oudjaar en het einde van het jaar van de AAP dat om 24.00 uur over gaat in het jaar van de HAAN. Daarna hebben de meesten een paar dagen vakantie, ook de meeste restaurants en winkels. Ik ben benieuwd hoe dat voor ons gaat verlopen. Toen we op doorreis 2 dagen op Bali waren was het ook Nieuwjaar en mochten we zelfs 24 uur het hotel niet uit. Maar René heeft gezegd dat het hier niet zo'n vaart zal lopen en we gewoon het programma afwerken.