< DagboekMail10 | Begin | DagboekMail12 >

donderdag 15-02-07

Drie dagen naar Saparua.

We gaan vandaag voor 3 nachten naar het eiland SAPARUA. Om 11.00 uur rijden we in 1 uur naar de haven Tulehu waar we om 13.00 uur de veerboot nemen.

Dit keer niet de comfortabele grote speedboot maar een houten veerboot met opbouw. We vinden een plekje op een houten tuinbankje op het achterdek. Middenop staat een grote hoeveelheid bagage, dus veel bewegingsvrijheid is er niet.
Veerboot naar Saparua

Na 2 uur varen komen we op Saparua aan in het plaatsje HARIA waar de boot bij aankomst bestormd wordt door een groot aantal pakjesdragers en mannen met zwarte helmpjes. Dit zijn de jongens van de ojeks, de bromfietstaxi´s. Voor ons stonden 2 busjes klaar die ons naar het hotelletje brengen.

Saparua is een christelijk eiland, het ziet er erg vriendelijk en landelijk uit. Alleen maar lage kleine huizen met een tuintje.

Ons onderkomen ziet er al even gezellig uit. We lopen een poort door en komen op een kleine binnenplaats met heel veel plantjes. De kamers zijn erg eenvoudig en Debby waarschuwt al bij voorbaat dat er niet schoongemaakt gaat worden. Alles moet nl. bijgehouden worden door 1 mevrouw, het ontbijt, de kamers enz. Maar wij vinden het prima..
 Binnenplaats Hostel

Er is een overdekte zithoek aan zee waar we 's avonds met z´n allen gezeten hebben. We hebben een erg gezellige groep. Dit keer hebben we een repertoire Nederlandse liedjes en smartlappen gezongen (zullen we dan toch heimwee krijgen?) en erg veel gelachen.

Schemering op Saparua

vrijdag 16-02-07

Een rondrit over Saparua beginnen we in het naastgelegen FORT DUURSTEDE. Hier is rond 1817 een bloedige kruidnageloorlog uitgevochten. Het is heel erg warm dus doen we het zeer rustig aan. We lopen een rondje over het fort en hangen weer wat in de schaduw.

Fort Duurstede

Daarna rijden we naar het dorpje ULLATH waar Mieke een kennis wil opzoeken waarvan ze alleen de naam maar kent. Dit is geen probleem, iedereen kent elkaar, dus liepen we al snel door een steegje de heuvel op waar de familie niet thuis bleek te zijn. De verbaasde buren nodigden ons gastvrij uit om dan maar bij hen even uit te rusten. We zaten met z´n veertienen op het kleine terras en kregen koffie, thee en verse papaya aangeboden. Zoveel gastvrijheid kunnen we in Nederland nog wat van leren!

We vervolgen onze rit naar een pottenbakster. Hoe primitief je nog potjes kunt bakken demonstreerde zij in korte tijd. De klei werd gekneed, met de hand gekleid en op de draaischijf, ook met de hand bediend. Het potje werd mooi egaal rond gemaakt. Eerder gekleide kommetjes werden in een open houtvuurtje gebakken en met hars geglazuurd. De harde stukjes hars worden met stokjes door de hete kommetjes geroerd. Hars wordt zacht door de hitte en laat een glanzende laag achter die bij drogen weer keihard word. Zo ontstaat een warme, gemêleerde kleur bruin.

Pottenbakster // Opa met kleinzoon

Als we dit gezien hebben besluiten we onze meegebrachte lunch hier ook maar te gebruiken. Gewoon op een muurtje aan zee, met een zacht briesje in je rug eten we nassi met een gebakken eitje en het smaakt weer voortreffelijk.

Lunch op een muurtje aan zee

Sago

SAGO is het belangrijkste voedselbestanddeel van Saparua. Het is bijna net zo voedzaam als rijst en vormt een basis voor talrijke andere produkten. We gaan op pad om de basisproduktie van sago te bekijken.

Eerst lopen we via een modderig paadje een stukje het oerwoud in. Sago komt uit de stam van de PALMVAREN. De palm wordt gekapt als hij 12 jaar oud is. Ter plaatse wordt de stam in stukken gehakt en tegenwoordig met een machientje vermalen. De dunne bast is niet bruikbaar als meel, maar wordt weer als brandstof gebruikt. Het zaagsel wordt vervolgens in stromend water gezeefd, waar dan een kleffe witte drab achter blijft.
Onder de sagopalmen
Van dit uiteindelijke sagomeel worden kompakte bergjes gemaakt van zo´n 25 kilo en bewaard in mandjes, gevlochten van palmbladeren.Van zo´n bergje kan een heel gezin 3 maanden leven. Later bij de thee hebben we sago-cake gegeten.
 Mandjes vlechten
Sagoverkoop op de markt van Saparua