< DagboekMail03 | Begin | DagboekMail05 >

Balspeelveld

Zondag 27-01-08, Honduras.

We zijn in Honduras (3x zo groot als Nederland). Het land dat nog steeds de bijnaam heeft van Bananenrepubliek. Deze, nu tamelijk negatieve benaming hebben ze te danken aan het feit dat ze in de jaren ´20 - ´30 vorige eeuw de grootste bananen-exporteur van de wereld waren. Nu is dit het armste land van Midden-Amerika. We pinnen weer ander geld, deze keer Lempiras (1 euro = +/- 25 lemp.).

Copán.

Copán is wereldberoemd vanwege de oude Maya stad en de goed in takt gebleven Maya Ruïnes Vanochtend waren we daar en hebben een paar uur rondgelopen. De stad kende haar bloeiperiode tussen 485 en 800 na Chr.

We zijn onder de indruk van de zeer gedetailleerde beeldhouwwerken en hiërogliefen op de stèles (opgerichte 3 m hoge stenen), de tempels en de trappen. De langste Maya-tekst bevindt zich op de hoge trap van 72 treden en bestaat uit 2500 afzonderlijke hiërogliefen.

Ook het balspeelveld (zie foto boven) is mooi in takt gebleven. Hier werd pelote gespeeld, wat een 'heilige' sport was.

De ruïnes worden omringd door stokoude bomen, waarin veel tropische vogels huizen. Een aantal grote rode papagaaien maakten krijsende geluiden. Ik heb ze hoog in de boom gefotografeerd, hoop dat ze gelukt zijn.

Scarlet Macaw of Rode Ara's

Wandeling Copán.

Om 15.00 uur wandelen we met Geert, onze Belgische gids door de steil op- en aflopende straten van het stadje Copán. Hij heeft een goed lopend restaurant/hotel en verzorgd excursies.

Copán

Hij vertelt veel en voelt zich zeer betrokken met zijn omgeving.

Het stadje ziet er tamelijk welvarend uit, maar schijn bedriegt. Er is nl. geen goede riolering en water en electriciteit geven regelmatig storing.

Buiten de stad is het nog erger. Men woont met grote gezinnen in lemen hutjes zonder enige sanitaire voorzieningen.

Geert (hij is met Carin, Ronald en Lise betrokken bij de Stichting Arte Accion Honduras) vertelt over politiek, corruptie, cocaïnehandel en de mensensmokkel naar Amerika. Een hartverscheurend verhaal hoe deze arme mensen makkelijk in de val van de drugs-maffia gelokt worden. Het begrip van goed en kwaad krijgt hier een heel andere dimensie!

Met een verdrietig gevoel van onmacht duiken we na afloop maar weer de kroeg in, deze problemen vragen oplossingen die mijn petje ver te boven gaan.

Maandag, 28-01-08, Tela en de Caraïbische Zee.

Om 8.00 uur rijden we naar het noorden naar Tela dat aan de Caraïbische Zee ligt. We zien een schitterend groen landschap aan ons voorbij trekken met grillig gevormde berghellingen. Verder naar het noorden zijn enorme palmolie-plantages aangelegd. Het lijkt dun bevolkt, langs de weg zien we armoedige huizen van klei of golfplaten.

Caraïbische Zee bij Tela

Om 13.00 uur zijn we in Tela, een eenvoudige badplaats. Het hotel staat pal aan zee, onze kamer op de begane grond grenst bijna aan het strand met palmbomen. Het is jammer genoeg een beetje regenachtig met een behoorlijke wind maar het zeewater heeft een heerlijk temperatuurtje en nodigt uit om toch even te zwemmen. Je kunt hier aan zee weer heerlijk vis eten!

Dinsdag 29-01-08, Stuiteren naar Punta Sal.

Stralend weer !! Om 8.00 uur gaan we op excursie naar het National Parque Punta Sal. Het schiereiland waar we vanuit het hotel op kijken.

Hiervoor varen we in een grote speedboot met knallende vaart in 45 minuten naar de punt van het schiereiland Punta Sal. letterlijk knallend, want het geeft soms zulke klappen op de hoge golven dat je 10 cm van je bank opstuiterd.

We wandelen een half uurtje door het regenwoud met hoge bomen, veel palmen en bananenplanten. We zien wat gewone aapjes en horen de brulapen. We zien een zeearend en een paar fregatvogels.

Dan worden we aan land gezet op een prachtig Bounty strandje met rieten en lemen (noemen ze hier Adobe) huisjes. Een paar uurtjes heerlijk relaxen, snorkelen en zwemmen in de blauwe zee. We lunchen hier met gegrilde vis, rijst en gebakken banaan. Dan knallen we weer terug in de speedboot naar Tela en zit ons verblijf aan de Caraïbische Zee er weer bijna op.