< DagboekMail02 | Begin | DagboekMail04 >

Markt Chichicastenango

Donderdag 24/01/08, Markt in Chichicastenango.

We vervolgen onze reis. Om 7.30 uur in de boot om weer terug naar de overkant te varen. Met de bus reizen we 2 uur om naar Chichicastenango in de Hooglanden te gaan. Deze plaats een belangrijk cultureel en religieus centrum van de Quiche Indianen waarvan men zegt dat ze de meest pure afstammelingen van de Maya s zijn.

Middelpunt van de markt is de witte Santa Tomas kerk. De kerk zelf is vrij simpel. Binnen beoefenen Maya priesters eenvoudige rituelen, ze mompelen gebeden en zwaaien met wierookpotten. Op de trappen verkopen vrouwen bloemen of zitten gewoon heel fotogeniek te zijn.

De markt zelf is een feest van bonte en zeer kleurrijke huisvlijt. Veel weefwerk, kleden, tassen, bonte blouses (Huipiles) en stoffen voor de rokken. Voor mezelf heb ik een warm rood/oranje jack gekocht van handgeweven wol. Effen, geen bonte patronen, dus gewoon thuis te dragen.

Tussen de paden lopen mooie, karakteristieke vrouwen en kinderen die van alles proberen te verkopen, maar het gaat heel gemoedelijk en niet te opdringerig. We lopen 3 uur rond en als het aan mij had gelegen tot sluitingstijd, maar zo werkt het helaas niet!

We gaan weer terug met de bus en rijden hoog langs het prachtige 8 km lange Atitlàn Meer en zien aan de overkant de 3 imposante vulkanen, De Toliman (van 3158 m), de San Pedro (van 3020 m) en de hoogste de Atitlàn van 3537 m. Schitterende spiegelingen op het meer van de zonnestralen tussen de wolken door.

Lago Atitlan

Langs de weg is veel te zien, vrouwen met manden op het hoofd en mannen met dikke takkebossen op de rug.

We bereiken in de namiddag onze volgende slaapplaats voor 2 nachten de Finca (plantage) Los Terrales. Ziet er prima uit, goed onderhouden tuinen met tropische bloemen en palmbomen. We slapen in 3 grote huizen, elk met 3 kamers en een woonkamer met veranda. Alles met horren, oppassen voor muggen dus!

Vrijdag 25/01/08, Finca Los Terrales.

's Ochtends wandelen we met een gids 2 1/2 uur over de plantage. Belangrijkste produkt dat ze verbouwen is koffie. De bonen oogst was vorige maand en de laatste vracht wordt vandaag verhandeld.

De Finca ligt tegen de helling van de Atitlàn Vulkaan. De grond is heel vruchtbaar en naast de koffie houdt deze Ecologische plantage zich bezig met de teelt van planten en tropische bloemen voor de export. Schitterende exemplaren hebben we bewonderd en gefotografeerd.

's Middags zijn we samen nog even op de mountainbike weggeweest, maar de hellingen waren te heftig, dus na een uurtje hadden we het wel weer gehad. Nog wel even naar boven gezwoegd naar het wegrestaurant waar ze heerlijke soft- en yoghurtijs verkopen.

In Guatamala zijn nog veel vogels te bewonderen. Heel veel grote roofvogels zweven in de lucht. Maar ook kleine, bonte en grotere met een kuif hebben we gezien. Leukste vond ik de snelle kolibri, had ik nooit eerder in de vrije natuur gezien.

Zaterdag 26-01-08, Reisdag.

We gaan vandaag alleen maar reizen, ong. 400 km. Om 8.30 uur verlaten we de plantage en rijden oostelijk. Het bergland met de vele vulkanen is groen met mooie bomen, waarvan sommigen met gele, blauwe en roze bloemen.

In Guatamala Stad hangen we 2 1/2 uur rond bij de Mac Donalds omdat er iemand dringend naar de tandarts moet. We vervolgen de reis naar het noorden. De berghellingen worden droger en in het landschap verschijnen grote kaktussen. Om 18.00 uur rijden we Honduras binnen en een uur later zijn we ingecheckt in ons hotel in Copan. Een gemoedelijk toeristenstadje.