< Mail14 | Begin | Mail16 >

 

08-04-2002, maandag.

De TORAJA's zijn van oorsprong koppensnellers, maar na jaren van welvaart veranderd in een uiterst vriendelijke bevolking. Maar ze hanteren nog steeds hun oude rituelen, waarvan de begrafenis nog het meest opvallend is. Tegenwoordig zijn er al velen op het christendom en de islam overgegaan, maar de dodenrituelen blijven gehandhaafd. Dat zijn feesten en ceremonies die 5 7 dagen duren en waarin veel wordt geofferd. Voor ieder kind van de overledene slacht men een buffel en bij geldgebrek een varken.

De buffels of karbouwen lijken hier op knuffeldieren, ze worden geborsteld en uitgelaten aan een lijntje en hoeven ook niet op het land te werken. Maar het blijven offerdieren en worden na de rituele slacht gezamenlijk opgegeten. De overledenen worden gebalsemd en in doeken gewikkeld bijgezet in de familiegraven die in de rotsen zijn uitgehakt.

Als je heel rijk en belangrijk bent kun je een levensgrote pop (TAU-TAU) laten beeldhouwen. Deze pop wordt beschilderd en aangekleed en op een uitgehakt balkon in de rotsen bij de graven geplaatst. Vanochtend bij LEMO hebben we zo'n rotswand bezocht, heel bijzonder. De TAU-TAU poppen hebben hun hand naar voor uitgestrekt en vragen om offers voor de overledenen.

Een paar kilometer verderop ligt tegen een rotswand KETE KESU, een dorp met Typische Toraja Longhouses. Ze zijn op palen gebouwd en de enorme overhangende kappen worden vaak met een heel lange paal gestut. In de rotsen zijn nog de resten bewaard gebleven van de houten, versteende doodskisten en vanuit hangende graven (die in de loop der tijden verweerd zijn geraakt) lachen je de schedels vriendelijk toe. Omdat er ook veel goud en sieraden werd mee begraven werden deze graven weer leeggeroofd en daarom zijn ze later overgegaan in de rotsgraven, die wel veilig afgesloten zijn.

De Toraja-huizen die je overal op de hoogvlakte aantreft zijn heel bijzonder, de daken hebben de vorm van een gondel zodat ze in noodgevallen weer kunnen terug varen naar waar ze vandaan kwamen, ergens uit het noorden. Daarom is de voorzijde van het huis naar het noorden gericht. Bij het huis staat altijd een kleiner huis dat bedoeld is als opslagruimte van b.v. rijst en onder de palen van de 'schuren' worden de doden gebalsemd en bewaard tot er voldoende geld is voor de bijzetting in de rotsen. De huizen zijn prachtig bewerkt met uitgesneden motieven en daarna in harmonische kleuren beschilderd.

Elk dorp had vroeger een babyboom. Ergens in het bos bezochten wij zo'n boom. Als er een heel jonge baby is overleden, die nog geen contact heeft gehad met de aarde en alleen moedermelk heeft gedronken, dus nog heel pril en rein was werd deze bijgezet in een uitgehakt gat in de babyboom, in de foetushouding. Het gat hersluit zich na jaren en zo wordt het kind weer n met de natuur. Wij vonden dat een prachtige symboliek die vooral goed overkwam op dit verstilde plekje omgeven door reusachtige bamboeplanten.

Babyboom // Muzikaal weesjongentje // Weeskinderen

Doorgereden naar een weeshuis dat door Het Schone Streven financieel wordt ondersteund. Zo'n 30 kinderen in alle leeftijden hebben voor ons muziek gemaakt op een bamboe blaasinstrument en liedjes gezongen. Wij vinden dit een goede reden om met deze organisatie te reizen en de gevraagde donatie komt hier niet zo zinloos over als bij ons met al die TV-acties, daarom geef je ook gemakkelijk.

Muziek op bamboeinstrumenten

18.00 uur weer terug in het hotel.



< Mail14 | Begin | Mail16 >

Gesponsorde koppelingen