< MAIL02 | Begin | MAIL04 >

Zaterdag, 13-06-1998.

Al om 04.30 uur opgestaan, 05.30 uur ontbijt en 06.00 uur vertrek. Valt eigenlijk reuze mee omdat je 's middags al je rust neemt. Met de bus naar de westelijke oever van de Nijl, waar we eerst de KOLOSSEN VAN MEMNON passeren. Deze 18 m hoge tempelwachters zijn als enige overgebleven van de dodentempel van Amenhotep III. Door overstroming en later diefstal van stenen voor andere bouwwerken is de tempel verdwenen en staan de beelden er verlaten bij.

Een stukje verderop bevinden we ons in de VALLEI DER KONINGEN. Aan de buitenkant van deze kale heuvels kun je niet afzien wat een historische rijkdom ze van binnen herbergen. Vanwege de verzengende hitte in de middag worden de graven altijd 's ochtends bezocht. Deze plaats wordt door de Egyptenaren het 'prachtige westen' genoemd vanwege het heilige geloof in rencarnatie. Omdat de zon in het westen ondergaat word je daar begraven, om in het oosten, na zonsopkomst weer als herboren terug te komen.

In de vallei bevinden zich 65 graven waaronder 25 farao's. Wij hebben de graven bezocht van 3 bekende Farao's waaronder RAMSES II, hij was een groot veldheer en bouwer van div. tempels, hij is zelfs 90 jaar geworden. Ook de graftombe van Toetanchamon bevind zich daar. De graven zijn in de loop der eeuwen volledig leeggeroofd of bevinden zich in het Caro Museum, maar de muurschilderingen zijn nog in zeer goede staat, wat na 3 4 eeuwen wel een wonder mag heten.

Onze Engelstalige gids Reda weet heel veel oude verhalen kleurrijk te vertellen, je kunt merken dat hij het met hart en ziel doet en er ook voor gestudeerd heeft (hij is archeoloog). Wel jammer dat het in het Engels gaat, je moet echt goed opletten om alles te volgen.

We bezochten een bedrijfje waar nog op authentieke wijze uit brokken albast prachtige vazen worden geslepen, met hetzelfde gereedschap dat ze ook 2000 jaar voor Christus al gebruikten. De arbeiders probeerden een graantje mee te pikken door je stukjes afvalsteen aan te bieden waarvoor ze een fooi verwachtten. Ik geef hem 1 pond (0.60 cent) en vraag of het wel goed is. Ja zegt hij snel, blijkt het 10 pond te zijn. Dat leverde hem een extra goede dag op. Maar ja de Cola kostte ook maar 60 cent, dus stonden wij ook weer quit moet je maar denken.

Vervolgens in de bus naar de TEMPEL van Koningin HATSJEPSOET, wat je op zijn Engels uitspreekt als Headcheapsuit, met zo'n geheugensteuntje is het nog enigszins te onthouden. Zij was n van de zeldzaam vrouwelijke Farao's en is zeker 22 jaar aan de macht geweest. Zij liet zichzelf altijd af- en uitbeelden als man (incl. de keizerlijke baard) waarschijnlijk om sterker over te komen, zeker in die tijd waren vrouwen aan de macht een groot taboe.

De tempel bestaat uit 5 of 6 etages die helemaal in de rotswand zijn uitgehakt en later volledig vernietigd. Poolse restaurateurs zijn nu al 20 jaar bezig om dit te herstellen met de originele stenen. 3 Etages zijn nu bijna voltooid. Op deze historische plaats vond vorig jaar oktober de fatale schietpartij plaats die aan 60 mensen het leven heeft gekost (Ook aan de 6 overvallers).

Om 12.00 uur weer terug op de boot, die tijdens de lunch 0m 13.30 uur voor het eerst begon te varen. We varen van Luxor naar het zuiden, richting ASWAN. Voor ons weer een heel nieuwe ervaring om in zo'n drijvend/varend hotel te verblijven. Op de Nijl zijn 250 van dit soort schepen, maar er zijn er momenteel maar 10 in gebruik.

Om 17.00 uur moesten we wachten voor de sluis ba ESNA en binnen de kortste keren zagen we allemaal kleine roeiboten op ons af komen met 2 3 Arabieren die ons handel wilden verkopen. Maar hoe kan dat nu dachten wij over een reling van 15 m hoog. Ze gooiden hun handel in plastic zakken (tafelkleden, jurken e.d.) staande op hun wankele bootjes omhoog, precies op de goede plaats, zodat we het konden bekijken of passen en ze vertrouwen er gewoon op dat wij het teruggooien of na onderhandeling over het bedrag het geld naar beneden gooien. Al met al een heel spektakel om niet snel te vergeten.

Na het passeren van de sluis zijn we voor anker gegaan en om 22.00 uur naar het bovendek gegaan om voetbal te kijken (Nederland-Belgi) in het Arabisch becommentarieerd, wel apart!

Aan boord is het niet mogelijk om naar Nederland te bellen. Dan is er al snel een handelaar die daar weer brood in ziet en met zijn sateliet telefoon komt en de mogelijkheid aanbied om dit voor 25 gulden per 3 min. te doen. Aangezien mijn zus Els vandaag jarig is heb ik me met plezier laten oplichten.