< ChinaMail09 | Begin | ChinaMail11 >

Tussen de middag in hotel met een gewone badkamer aangekomen. Vanmiddag heerste er grote bedrijvigheid in het dorp. Op een eilandje in het meer was iets te vieren in de tempel. Met bussen kwamen groepen Chinezen aan en lieten zich overzetten met de roeibootjes, deze keer met 2 mannelijke peddelaars en 1 Mosuo vrouw aan het roer. Het was een kleurrijk heen-en-weer varen. Best zwaar voor de roeiers want er stond een stevig windje. We konden alles vanaf ons balkon rustig bekijken.

's Avonds nog wat langs de souvenir-winkeltjes geslenterd. Het is hier allemaal spotgoedkoop, erg verleidelijk maar wat moet je met al die shawls, kettinkjes en leren tasjes? De kofferinhoud is ook maar beperkt.

15-04-06 zaterdag

We verlaten om 8.30 uur het plaatsje XIAOYOHA en rijden over de bergen. De bus klimt naar 3500 meter en we werpen een laatste blik op het diep gelegen blauwe Luguhu Meer. Langs diepe afgronden en soms spectaculaire uitzichten op de rivier de YANTZE.
Luguhu Meer
We rijden via mooie en soms slechte wegen. Op de bergen groeien naald en loofbomen met daartussen grote groepen uitbundig bloeiende lila rododendrons. We rijden langs valleien en wandelen grote stukken door kleine dorpjes. De bevolking, hier weer de Yi, lopen meestal in traditionele kleding.
 Oppas-opa

Vanwege het voorjaar zien we veel jong spul, geitjes, lammetjes, biggen en kuikens enz.

Aankomst in Lijiang

Om 15.00 uur komen we aan in het hotel in LIJIANG, we hebben een kamer op de 5e etage met ruim uitzicht over de oude stad. Zo te zien een drukke toeristenplaats voor de Chinezen vanwege het 800 jaar oude stadsgedeelte dat nog in tact is gebleven. In dit hotel blijven we 3 nachten.

We zijn om een uur of 5 de oude stad ingelopen en hebben ons hooglijk verbaasd. Als het al oude huisjes zijn is dat voor ons zeer ongeloofwaardig. Net Disney! Stikvol souvenirs en eethuisjes die van alles proberen om je binnen te krijgen. Voor het eerst in dit "circus" minder goed gegeten. (Later blijkt dat dit stadsdeel door brand grotendeels is verwoest en later in de oude staat is herbouwd). De souvenirs, (voor de insiders: Allemaal Lotzooi), die we elders gezien hebben kosten hier het dubbele. 's Avonds alles verlicht en heel, heel veel Chinezen en ook een enkele bleekscheet.