< ChinaMail03 | Begin | ChinaMail05 >

Metro Beijing

06-04-2006 donderdag

Vandaag hebben we een vrije dag. Volgens het programma tenminste. Maar Jiang heeft heel andere plannen. Omdat we toch niets bijzonders gepland hebben schikken we ons gewillig.

Dus om 09.00 uur gaan we voor de verandering eens met de Metro naar deTEMPEL VAN DE HEMEL. Onze koffers gaan vast naar het station want vanavond gaan we treinen.
Tempel vd Hemel Bijgebouwen

Bij de tempel was het heel erg leuk, niet om de tempel zelf, want deze bleek gesloten te zijn vanwege restauratie (maar toch gewoon entree heffen!). Maar in het TIANTAN PARK rondom de tempel is een lange galerij en daar was van alles te beleven. Mensen maken er spontaan muziek op oude muziekinstrumenten en er werd veel gezongen, zowel solo als in koor. Er werd gedanst, een soort Jive, veel kaart-spelletjes gespeeld en andere Chinese bord-spellen. Een aantal mensen zat te haken, ook een oudere man. Een andere zat op zijn gemak een lange pijp te roken. Al met al een ontspannen sfeertje en niemand stoorde zich aan onze fototoestellen.

Gehaakte hoeden en petten zijn 'In'

In het park werd ook door groepen mensen sport bedreven op muziek, ze maakten zwierige bewegingen met lange smalle sjerpen. Anderen iets met een racket en balletje. Ook TAI-CHI wordt heel veel in de parken beoefend.

Deze keer geluncht bij een fastfood chinees en daarna eindelijk de winkelstraat in. Lekker wat rondgesnuffeld maar niets gekocht.

Samen met Jiang nog door de authentiekeHUTONGS (steegjes) gewandeld. Grote complexen met van oorsprong arbeiderswoningen. Momenteel probeert de regering ze op te kopen en te vervangen door hoogbouw.

Een klein gedeelte wordt bewaard als monument, hier worden de huizen door rijke Chinezen gekocht en voor veel geld gerestaureerd en gemoderniseerd. Om 5 uur gaan we met de bus naar het station.

Met de nachttrein naar Xi'an

We rijden met de trein om 18.30 uur naar XI'AN en komen ongeveer de andere ochtend om 07.00 uur aan. We liggen in een coupé met een flinke rij stapelbedden, 3 hoog. Wij liggen allemaal onder met boven ons 2 chinezen.Jiang kwam voor het slapen gaan met de drankfles rond, een sterke Chinese likeur, (dezelfde die Ivar meebracht uit Sjanghai) is thuis niet te drinken, maar als slaapmuts prima te gebruiken. Wij hebben tenminste goed geslapen. Gewoon tussen schone lakens met je spijkerbroek aan. Van de Chinezen boven ons nauwelijks iets gemerkt. Van overheidswege mogen ze niet meer rochelen en kwaieren (gek woord) en regels zijn regels dus we hebben er tot nu toe nauwelijks last van gehad.
 de slaapcoupé's

7-4-06 vrijdag

Toen we aankwamen in Peking was het 23 graden, later werd het elke dag koeler en gisteren regende het zelfs een beetje. Maar nu in Xian is het tegen de 30 graden. We zitten ruw geschat 1200 km zuidelijker. Na de in-check in hotel lekker gedouched en dan samen de stad in (09.30 uur).

XI'AN is een grote stad maar mooier en schoner dan Beijing omdat deze geplaagd werd door smog en het zand uit de Gobywoestijn, tamelijk stoffig dus. Aan de overkant van de straat zagen we veel te dure winkels, zoals Louis Vuitton en Prada dus zijn we via een groot plein met de BELL TOWER als middelpunt de moslimwijk ingelopen. Oud Chinese straten met leuke markt en dito winkeltjes.

Cinese Minaret bij de Oude Moskee

DE MOSKEE is gehuisvest in een oeroud Chinees gebouw met bijgebouwen, mooi om te zien en een rustpunt in de stad. Je mag in China wel je geloof belijden maar echte moskeeën met minaretten of Boeddhatempels hebben wij nog niet gezien.

Voor de lunch even gesnackt bij McDonalds daarna een Chinees warenhuis bezocht, een lux soort Bijenkorf maar dan 3x zo groot. Nog even de DRUM TOWER bekeken en toen waren we het zat, terug naar het hotel via een super-supermarkt van 3 grote etages. In het hotel hebben we voor het eerst een echt bakkie D.E. gemaakt met een heel lekker gebakje.

Na het eten naar het internetcafe. In de stad is het ontzettend druk vanwege vrijdagavond, net Amsterdam. Veel jonge moderne mensen slenteren langs de luxe winkels en hangen gezellig rond op de mooie pleinen. Alleen de terrassen ontbreken nog.